Posted by: wanrohaniah | 29/01/2010

Kisah Tukang Rumah

Dah lama tidak menulis di sini….agak sibuk kebelakangan ini dengan dua karier🙂

Berkisah kembali, kali ini dengan kisah seorang tukang rumah yang sangat bagus kerjanya. Setelah sekian lama bekerja sebagai seorang tukang rumah, sudah tiba masanya untuk dia berehat. Di dalam fikirannya, dia hanya ingin bersama-sama isterinya menikmati hari-hari emas di sebuah rumah di hujung bandar. Kata beliau, sudah pasti beliau akan terasa sedikit sesak tanpa pendapatan yang tetap tetapi beliau merasakan beliau mampu bertahan.

Penyelianya merasa amat sedih kerana akan kehilangan seorang pekerja yang berdedikasi, setia dan teliti di dalam setiap projek yang dikendalikannya. Maka, penyelia ini telah meminta tukang rumah ini membina sebuah rumah terakhir sebelum beliau bersara. Si tukang rumah pun cuba menyiapkan rumah tersebut. Pelannya sangat cantik dan ekslusif, akan tetapi kerana di hati si tukang rumah sudah tiada bersemangat lagi kerana ingin bersara, kerjanya yg terakhir ini tidaklah seteliti kerja-kerjanya yang sebelum ini. Maka, rumah disiapkan sekadarnya, bahan2 mentah yang digunakan juga tidak menepati kualiti yang sentiasa diberikan.

Setelah siap rumah itu dibina, si tukang rumah itu pergi bertemu dengan penyelianya. Penyelia tersebut dengan bangganya memberikan kunci rumah yg baru dibina tadi dan berkata “Itu adalah rumah kamu, hadiah dari saya kepada kamu”. Alangkah terkejutnya si tukang rumah, dan merasa menyesal kerana tidak membina rumah itu dengan bersungguh-sungguh. Namun apakan daya, terima sahaja seadanya. Menyesal dahulu pendapatan……

Begitulah juga kita di dalam membina kehidupan kita. Terlalu banyak “gangguan-gangguan” yang menyebabkan fokus kita tidak begitu tajam, sehinggakan kita terlupa apakah tujuan kita hidup di dunia ini sebenarnya. Dan kita juga menjadi lupa dan lalai untuk melaksanakan apa yang sepatutnya untuk membina kehidupan yang lebih berkualiti. Tanya diri sendiri, “rumah” apakah yang ingin kita bina untuk diri kita…..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: