Posted by: wanrohaniah | 08/12/2009

Better place to live

Seorang engineer melalui satu padang yang kering dan tandus…tiada satu apa pun yang ada…tetapi nun jauh dihujung padang, engineer tersebut melihat ada seorang pakcik tua sedang sibuk menanam sesuatu. Dia menghampiri pakcik tersebut dan mendapati pakcik tadi sedang menanam biji rambutan. Dia berkata kepada pakcik tersebut “Pakcik, kenapa pakcik menanam juga sedangkan padang ini kelihatan sangat kering dan tidak mungkin akan dapat menumbuhkan tanaman pakcik tadi?”

Pakcik tadi lantas berkata “Nak, pakcik dah tanam banyaaaak biji rambutan di padang ini….sudah berkali kali di tanam tapi tiada yang bercambah. Namun begitu pakcik percaya suatu hari nanti usaha pakcik akan berhasil”

10 tahun kemudian, engineer tadi melalui tempat yang sama. Dilihatnya padang yang suatu ketika dulu sangat kering dan tandus kini dipenuhi dengan pokok rambutan yang subur dan lebat berbuah.  Dan buah2 itu dapat dinikmati oleh semua orang tak kira siapa.

Di dalam hati engineer itu terdetik “Alangkah bagusnya pakcik itu. Dia tetap berusaha untuk menjadikan padang ini dapat dimanfaatkan, walaupun banyak kali mencuba dan gagal, dan walaupun dia sendiri tidak dapat meraih hasilnya, namun dia tahu bahawa usahanya akan dapat dimanfaatkan oleh orang lain juga”

Maka, apakah sumbangan kita kepada alam semesta dan juga masyarakat yang membolehkan masyarakat kita mendapatkan hasilnya walaupun kita sudah lamaaaaaa tiada?   Jom “tanam pokok rambutan”!!! Ahaks ahaks….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: